Producenti o finále a 2. řadě

⋅ Napsal(a)

Rozhovor se scénáristy a producenty Davidem Benioffem a Danem Weissem o druhé sérii Hry o trůny

Jaké byly největší výzvy ve 2.sérii?
Weiss: Je to celkově větší projekt. Musí to být skutečné bitvy, draci a zlovlkové. A pořád máme všechny ty úžasné postavy, do kterých jste se doufám zamilovali. A taky máme spoustu nováčků, o kterých doufáme, že zapadnou a budou stejně úžasní. George se s tím vypořádal tak, že knihy začal prodlužovat. My, když budeme mít štěstí, dají nám další sérii. Ale v každé sérii máme 10 epizod, a to by z producentského hlediska mělo být vše, co potřebujeme.
Benioff: Víte, během prací na první sérii bylo prostě děsivé, že do toho můžete dát všechno, a přitom se to celé může zhroutit jako domeček z karet. Alespoň jsme ale věděli, že je tu silná fanouškovská základna, která se těší…to hodně pomohlo.

Takže to bude i vizuálně větší?
Weiss: Ano. Ve většině seriálů, jakmile máte kulisy bytu nebo kanceláří, nebo kde se natáčí, máte všechno. Máte výhodu, že už si s tím nemusíte dělat starosti. Zatímco my neustále přidáváme nová místa.

Jako Island? Jaké to bylo?
Benioff: Důvod, proč jsme se tam rozjeli, byl samozřejmě ten, aby ztvárnil zemi Za Zdí. Mohli jsme jít do neuspokojivé, extravagantní a drahé možnosti, že zasněžíme nějaký kopec v Irsku a necháme herce točit před zeleným plátnem. Anebo jsme si mohli vybrat tu nejkrásnější scenérii na světě a strčit herce na ledovec. Je to prostě mnohem víc vzrušující, než točit před zeleným plátnem.
Weiss: Snažíme se využít skutečných kulis. Je vždy lepší začít s reálnými základy, ať už je to hrad, osada, cokoliv. Na Islandu nebylo třeba cokoli upravovat. Je to jedinečné místo.

Prý vás postihla sněhová bouře? Je to tak?
Benioff: Ano, správně. Točili jsme Samwella mluvícího s Jonem, a vypadal normálně. Střih na Jona, další střih zpět na Sama a ten vypadá jako Mrazík – pokrytý sněhem, zmrzlý na kost, a to vše ve chvilce. Bylo těžké něco natočit souvisle. Ale herci si nikdy, ani jedinkrát, nepostěžovali.
Weiss: Bylo mi jasné, že to bude hodně tvrdé. Kit Harington byl venku třeba šest, sedm hodin v ledových podmínkách. Šel jsem za ním v prvním dnu jeho natáčení, a ptal se: ,,Tak jak to jde?” A on odpověděl: ,,Tohle je zatím můj nejoblíbenější den natáčení.”

Jak se v této sérii vyvinul scénář?
Weiss: Je tu více humoru. Necháme prolétnout tím temným světem trochu světla. Zachováváme smysl toho, že tu budou postavy, které si projdou peklem, a vyjdou z něj silnější a lepší.

Více nebo méně sexu, jak to bude ve 2.sérii?
Weiss: Bude to asi nastejno. Nemáme žádný seznam. Děláme prostě to co si myslíme, že je správné. Nepočítáme kolik máme odhalených prsou za epizodu nebo kolik nahých scén. Vždy tu budou lidé, pro které tam toho bude příliš mnoho. Někteří budou zase chtít vidět více. Jedna z výhod HBO je, že ukazuje všechny stránky života. Sex je jeho součástí, stejně tak temnota a humor.

Uvidíme ve 2.sérii nahou scénu někoho, kdo ji neměl v 1.sérii?
Weiss: Ano, ale nemůžu říci kdo.

Tentokrát máte i větší rozpočet. Bylo těžké ho získat?
Benioff: Šli jsme požádat o více peněz, rozumnou částku, kvůli bitevním scénám. Nedostali jsme vše co jsme chtěli. Ale diskuze s HBO nebyla o ,,Přiláká to vice diváků? Zvedne to ratingy?” Byla o tom, proč tento příběh potřebuje velké bitvy. Byla to opravdu dlouhá konverzace, jak to posune příběh dopředu.

Ohledně těch velkých bitev. Jaké bylo je točit?
Benioff: Strávili jsme měsíc natáčením nočních scén, což bylo obtížné pro každého, kdo není upír. Byly to noci v Belfastu, což znamená chlad a mokro. Taky tu bylo šílené množství bláta. Bylo to těžké pro celý tým, ale v televizi uvidíte, jaký efekt má to počasí na lidi. Uvidíte, jak jim vítr fouká do vlasů, a jak začíná pršet. Nic z toho není umělé.

Je tato série lepší než ta první?
Benioff: Vypadá lépe. Myslím, že obsazení ji posouvá dál. Režiséři odvedli skvělou práci. Ještě od toho nemám odstup, a tak je to těžké říct. Ještě minulý rok jsem nevěděl, jestli to bude fungovat. Nevěděl jsem, jestli tomu budou diváci rozumět. Byl jsem nervózní z toho, že se diváci budou ptát ,,Počkat. A čí je tohle bratr?”… Od začátku jsme se modlili, ať se dostaneme alespoň ke třetí sérii. Víte, naše nejoblíbenější scény z celé ságy jsou ve 3.sérii.

Jistě. Scéna Jejíž Jméno Nesmíme Vyslovit.
Benioff: Scéna, kterou nesmíme zmínit. Pamatuji si ji při čtení knížky, ještě než jsme vůbec začali psát pilot. Říkal jsem si: ,,Panebože, k tomuhle se musíme dostat. Tohle musíme natočit. Protože když to uděláme správně, bude to ta nejúžasnější scéna v dějinách televize.”

V této sérii je i vice magie. Jak zvládáte udržet realističnost seriálu?
Weiss: Držíme se přírodních zákonů. Nadpřirozené věci se nedějí často, a tak jsou stále překvapivé. Ale stane se něco jiného, co příběh propojí, a tak vám to nepřijde nepatřičné.

Využíváte v téhle sérii skutečné vlky?
Benioff: Je tu rozdíl. Už jen ty vlčí oči jak se na vás dívají. Psi udělali výtečnou práci minulou sérii, ale jsou tu pořád ty pochyby: ,,To není opravdový vlk, to je pes.” Když na vás zírá vlk, je to velký rozdíl.
Weiss: Uvidíme, co dokáže udělat dospělý zlovlk člověku.

Kolik prostoru dostanou draci?
Weiss: Ideálně, dost a přece ne příliš. Když tu bude scéna, kde si spolu povídáme, a na mém opěradle bude sedět drak, můžete mluvit svahilsky a nikoho to nebude zajímat. Všichni budou viset očima na tom drakovi. Musíme být opatrní, aby nebyli spíš na škodu.

A taky aby nebyli nudní.
Weiss: To taky. Někdy se to nesmyslně stává. Na nikoho neukazuji, ale když vidím některé filmy, které jsou napumpovány efekty, zjišťuji, že mě ani moc nezajímají, všechno jsem totiž viděl už uprostřed filmu. Charaktery mě nevtahují do děje, jediné co obdivuji, je technický vizuál a nestíhám sledovat, co se děje mezi postavami.
Když píšeme, snažíme se napsat perfektní epizodu. Verzi, kterou chceme vidět. Když ale přidáte rozpočet, musíte opravdu přemýšlet, co je důležité. Lidé s neomezenými zdroji tato rozhodnutí dělat nemusí. Na druhou stranu je to tak pro nás možná lepší.

Více nebo méně odchylek oproti knize v této sérii?
Weiss: Určitě vice, ale jenom protože některé postavy se zrovna v knize nevyskytují. A hodně změn staví do popředí právě tyto, pro děj důležité postavy.
Benioff: Adaptujeme ,,Píseň ledu a ohně”. To znamená, že přinášíme i věci z Bouře mečů. Nemyslíme, že by 2.série měla být výhradně ze Střetu králů, jde opravdu o průběh ságy jako celku. Naší věci prostě pomohlo, že některé scény se posunou dopředu a některé zpátky. A to hodně.

Jako Robb a Jaime, kteří neměli v druhé knize moc prostoru.
Weiss: Richard Madden je prostě tak skvělý…nechceme fanoušky odtrhnout od nejstylovějšího muže Skotska. A Nikolaj Coster-Waldau odvádí tak úžasnou práci, tím jak přivádí Jaimeho k životu. Spousta lidí na něj sází.
Benioff: Prostě milujeme naše herce a práci, kterou odvádějí. Například Charles Dance (Tywin Lannister) je naprosto perfektní. V druhé knize skoro není, ale my ho prostě chceme víc.

Jaké další postavy uvidíme víc?
Weiss: Je tu více Tyriona, samozřejmě. A více Cersei, o hodně víc Cersei. Ale největší prostor dostane Theon. Má vlastní příběh, a je to jeden z mých nejoblíbenějších. Je trochu jako Glum. Je v šedé zóně, nevíte jestli je dobrý nebo ne, ale není úplně zlý.

Je konec 2.série stejný jako v knize?
Weiss: Není úplně stejný. Děláme to stejně jako minulý rok. Vezmeme pár věcí z další knihy a přidáme je do seriálu. Nechci ale zkazit překvapení.

Nějaké bitvy navíc?
Weiss: Myslím, že Ohař má více bojování než v knize.

Plánujete rozdělit třetí knihu do dvou sérií?
Benioff: Jak George i jeho fanoušci říkali celou dobu, není možné to udělat v jedné sezóně, a tak ji rozdělíme do dvou. Pořád nám záleží na tom, kam co patří. Nechceme, aby to vypadalo jako rozpůlená jedna série. Dalším klepem je, že točíme obě série naráz. Bylo by to účinné, ale nejde to sepsat.
Weiss: Mluvíme tu o 3. sérii, jako kdyby už měla zelenou. Všichni jsme optimističtí, ale nebudeme to vědět určitě, dokud ta druhá nezačne.

Když vezmeme v potaz stoupající ceny efektů a bitev, mohli jste letos obsadit velká jména, jako byl Sean Bean?
Weiss: Ano, mohli. Rozhodovali jsme se, jestli některá ,,známá” jména opravdu chceme, vše jsme museli přepočítávat. Mluvím už jako účetní… Neřekli jsme si ,,Potřebujeme Daniela Day-Lewise, aby hrál Stannise.” To, co noví herci předvedli, nám učarovalo. Například Gemma Whelan v roli Theonovy sestry. Pamatuji si, že po tom, co předvedla, jsem se na její knižní protějšek už nedíval tak jako dřív. A teď už si neumím představit, že by Yaru hrál někdo jiný.

A tentokrát přibyli i černošští herci. Bylo to vědomé rozhodnutí?
Weiss: To byla ta poslední věc, která nás zajímala. Nebylo to jako: ,,Do téhle role obsadíme někoho černého.” Obsadili jsme tuto osobu, protože byla nejlepší do své role.

Také tam máte několik nových důležitých postav, jako třeba Melisandru a Stannise.
Weiss: To je komplikovaný vztah. Ona je nelítostná kněžka svého náboženství. Je ochotna udělat cokoliv, aby se její náboženství dostalo do Západozemí. A Stannis chce trůn – ne z chamtivosti, je to muž, který se řídí pravidly, a ta nyní říkají ,,Jsem právoplatný dědic.” Takže máte muže posedlého pravidly a ženu, která udělá cokoliv.

Režisér Alan Taylor (epizoda 9 a čtyři epizody ve 2.sérii) bude točit druhý díl Thora. Obnovíte si vy po této sezóně smlouvu?
Benioff: Chceme dál pracovat na tomto seriálu, a oni chtějí pracovat s námi. Takže já osobně si nemyslím, že by byl někde problém. Doufám, že budeme moci pokračovat, jak dlouho to jen půjde, protože tuhle práci milujeme.
Weiss: Šli jsme do toho s vysokými ambicemi, že na konci chceme mít 70 až 80 hodinový filmový příběh. Nevím, jestli už někdo něco takového dokázal. Ale nás to baví.

Hra o trůny byla nominovaná na cenu Emmy za nejlepší dramatickou sérii. Myslíte, že fantasy série může dosáhnout až na nejvyšší příčku?
Weiss: Myslím, že můžeme vyhrát.
Benioff: Ano, někdy mi připadá, že lidem trvá déle něco takového uznat. Ale i tak se snažíte dělat to nejlepší.

Často pracujete každý na jiných scénách. Když pak vidíte natočený materiál toho druhého, už se někdy stalo, že jeden z vás řekl: ,,Ne! Tak takhle ne!”
Benioff: Jednou v první sérii vidíte mistra Aemona sekat maso.
Weiss: Proč by slepec nemohl sekat maso?
Benioff: Jasně, že může. Jen jsem si myslel: ,,Nepověřil by tím svého majordoma?” Díval jsem se na denní záznam a volal jsem mu: ,,Proč stoletý slepec seká maso?!”
Weiss: Herec, který sekal to maso, Peter Vaughan, je doopravdy slepý. Takže všechno, co dělá, může dělat i slepec. Za tím si stojím.

Zdroj: http://insidetv.ew.com/2012/03/30/game-of-thrones-showrunners-season-2/3/
Překlad: Elanne, Nevada, heavy-head


Výkonní producenti David Benioff a D.B. Weiss pro Entertainment Weekly a LA Times o završení první řady, o těžkých rozhodnutích v první i v druhé chystané řadě Hry o trůny.

Proč vběhl do scény Hodor nahý?
DB: Je to ve scéně z knihy, kde se mluví o jeho obří krvi a tak je ho zapotřebí vidět. A nechtěli jsme TO nijak lacině zakrývat nějakou bagetou apod.
DW: Co je na TOM tak děsivého? Polovina světa TO má, tak proč to nedat do televize? A co kdybychom někdy svlékli Varyse…
DB: Dobrej nápad, zapiš to.

Nedova smrt přirozeně přinesla vlnu reakcí. Jaký byl ten týden pro vás?
DB: Byli jsme v Belfastu, tisíce mil od vyvádějících Američasnů. Nemáme nějaké drsné reakce. Nemáme z toho ani nějaké potěšení – cítili jsme to při čtení knihy stejně. Ale chtěli jsme silnou reakci a dostalo se nám jí. Myslím, že nejhorším pro tuhle show by byl nezájem. pokud jsou lidi rozzuření, je to vlastně skvělé, značí to, že ta fikce má dopad. O tomhle způsobu ztvárnění jsme nikdy nepochybovali.
DW: Když jsem to četl, říkal jsem si, „tohle prostě musíme udělat“. Tohle je středobodem ságy a světa IF.
DB: Pro mě je tím středobodem Hodorův penis.
[Smích]
DW: No každý jsme si našel své!

Co byste řekli fanouškům, kteří píší, že Ned a Drogo byli jejich oblíbenci a teď jsou zklamáni, že je už neuvidí?
DW: Je to asi jako, když mrštíte tou knihou přes pokoj a pak pro ní běžíte.
DB: Pokud jste se na to dívali kvůli Nedu Starkovi, nejsem si jistý, jestli jste se správně dívali. Je tam ohromné množství postav a Ned a Drogo jsou jen části celého příběhu, sic hodně podstatné. Bylo pro nás důležité stvořit svět, kde se musíte stále obávat o své hrdiny – tohle jsme chtěli z knih přenést. Vytváří to stále napětí.
DW: Tohle za nás vlastně už udělal autor. Umírající Ned tak mluví o ceně cti a morálky ve světě, v kterém ne každý má stejnou hodnotu.

Nedova poprava byla natočena dokonale. Zdá se, že propojení Neda a Arye byl chytrý nápad.
DB: Za to může Alan Taylor, režisér, a proto taky teď sedí pár metrů od nás. Vzali jsme ho zpátky do Belfastu, aby s námi udělal čtyři epizody druhé série. V knize se Yren a Aryou potkají spíše náhodou, ale my jsme chtěli, aby o ní Ned věděl. Takže proto celá akce Baelor. Byl to poslední čin, který mohl Ned udělat – ochránit svou dceru, kterou tak miluje. A když pak vidí, že je pryč, snad v bezpečí, všude už jen naštvaný lid. Sean Bean v tom byl skvělý. Žádný dialog, nic.

Producenti Weiss a Benioff

Na začátku finále se k té scéně vracíte, vidíme Nedovu hlavu, krev, tělo. Proč?
DB: Nešlo to udělat v epizodě 9, tím bychom jí pokazili. Na druhou stranu je to tak zásadní, že jsme to nemohli jen tak přejít. Je tam také jistá paralela s prvním dílem, v kterém Ned popravil dezertéra a my jsme to sledovali z Branovy perspektivy. Bylo mu řečeno, aby neodvracel zrak a viděli jsme to tak celé. Tady je zase Arye říkáno, aby se nedívala a Yoren jí v tom pohledu brání – nechce, aby ten obrázek viděla. Takže nevidíme to, co nevidí Arya.
DW: Bylo mnoho diváků, kteří to odmítali přijmout – že je Ned opravdu mrtvý. V desáté epizodě tak mají všichni jasno. Hodně jse diskutovali o tom, kolik záběrů meče a krku ukázat. Handrkovali jsme se o hloupé dvanáctiny vteřiny popravy.

V knihách mají některé postavy sem tam flashbacky s Nedem. Natočili jste se Seanem Beanem nějaký materiál, který by se dal použít v dalších řadách?
DB: Přál bych si, abychom to udělali.
DW: Mnoho těch flashbacků se odehrává před roky a Seanův dabler vypadá hodně jako Sean zamlada, takže to snad nějak půjde.

Nevím, jestli to víte, ale Trůny inspirovaly vznik nového slova „sexpozice“.
DB: Ale to je hezký slovo.
DW: Bohužel jsme to ale asi nevynalezli my.
DB: Ale možná přijdeme s něčím novým v druhé řadě – třeba něco s draky.

Někteří fanoušci byli zklamáni tím, že neviděli bitvy, i když vlastně nejsou ani v knize moc popsány. Myslím, že to není spoiler, když řeknu, že v druhé knize je velká bitva. Natočíte jí?
DB: Nikdy jsme moc neuvažovali o Bitvě v Šepotajícím lese (Robb vs. Jaime). Měli jsme v úmyslu ukázat Tyriona pochodujícího do bitvy za Horou. Ale nakonec to bohužel muselo padnout. Nezbyl na to dostatek času a radši máme svkělé scény s postavami, než špatno uverzi bitvy. Chceme udělat nějakou skvělou bitvu a usilovně na tom pracujeme pro druhou řadu. Taky bychom chtěli ukázat více zlovlky.
DW: Je tolik věcí, které můžeme udělat lépe než film. Avšak je pár věcí jako bitvy a netvoři, které silně závisejí na financích, aby vypadaly dobře. Nechceme vypadat jako v Playstation 2 hře, chceme, aby to vypadalo stejně dobře jako zbytek seriálu.

Draci vypadali zatraceně dobře, jako z nějakého letního blockbusteru. Jak tuhle kvalitu udržíte v druhé řadě?
DB: Tak to nevím. Bude to řada plná těžkých rozhodnutí. Máme draky, rostoucí zlovlky, rozsáhlé bitvy. Navzdory úmrtím postav, herecký ansámbl nám roste – a to máme stejný čas na natáčení.
DW: Bude tam asi hodně kouře a dýmu.

Budou zlovlci v druhé řadě CGI?
DW: Bude to kombinace skutečých psů a vizuálních efektů.

Je něco, co jste se z první řady naučili a pomůže to při druhé řadě?
DB: Ať se ve scéně kůň třeba jen mihne, zdvojnásobuje to čas natáčení. Známe teď dobře obsazení a herce a psát přímo pro ně je tak výhoda. Víme, že třeba John Bradley (Sam) je neuvěřitelný herec. A psát pro něj je tak skvělé.


Měli jste odezvu od GRRM, byl nějak zapojen?
V druhé řadě bude stejně jako v první psát jednu epizodu, tentokrát tu asi nejtěžší, kde je klíčová bitva. My jsme teď v Belfastu, kde řešíme ty technické věci a pak dáme Georgovi vědět, jak by to mohlo vypadat. Jinak stejně jako v první řadě s námi rozhoduje o castingu. A po každé epizodě nám posílal svou reakci. Jo a taky by tak hodný, že nám dal přečíst novou knihu. Joo, je to fajn výhoda, sorry fanoušci.

To by mohlo být nebezpečné říkat.
DB: Nenosím tu knížku u sebe.
DW: Takže jí nemáš v iPhonu?
DB: Je děsivé přemýšlet o tom, že bychom tuhle knihu někdy natáčeli. Bojím se toho a to je to roky před námi…

I v druhé knize jsou bitvy a draci?
DB: Vždycky jsme si říkali, e když budeme mít tyhle problémy, bude to vlastně super, protože to bude znamenat, že jsme se dostali k druhé řadě. Teď, když jsme u toho, není to velký problém – je to děsivě obrovský problém a denně s tím bojujeme. Chceme mít zlovlky, draky, námořní armády. Je to o to, kde a kolik ukázat.

Co se stane s hlavními postavami, které jsou tak trochu mimo děj v druhé knize?
DW: Je tam pár takových postav, které se více objeví zase až ve třetí knize. Příkladem je Robb, který v druhé knize moc není, ale Richard Madden je tak skvělý, že prakticky není možné ho vypustit. Takže i když je v knize v pozadí, v seriálu bude jeho role posílena.
DB: V případě Jaimeho Lannistera chceme také vidět víc. V knize má jednu scénu, ale pro seriál je strašně důležitý. Takže prostě jisté scény z třetí knihy přesuneme do druhé.

Zdroj: http://insidetv.ew.com/2011/06/19/game-of-thrones-season-finale/, http://latimesblogs.latimes.com/showtracker/2011/06/as-game-of-thrones-nears-its-finale-showrunners-david-benioff-and-dan-weiss-talk-about-season-two.html
Foto: Kirk McKoy/Los Angeles Times